قاضی شدن زنان

قوانین جدید کشوری و پاسخ به پرسش های متداول

قاضی شدن زنان

۴۶ بازديد

آیا در قانون منعی برای قاضی شدن زنان وجود دارد؟

شاید هنوز برای برخی از عموم افراد این سوال باشد که آیا زنان یا وکلای زن می توانند در جایگاه قاضی قضاوت نمایند یا نه، در قانون جمهوری اسلامی ایران منعی برای قضاوت زنان وجود ندارد و در شرایط عمومی منعی برای زنان تکلیف نکرده است.
گرچه در خصوص این قضاوت اختلاف نظرهای بین فقه ها (بعضی از فقه ها نظر به قضاوت زنان در برخی امور دارند اما برخی در قضاوت در کل امور را قبول دارند. وجود دارد با این وجود زنان آزادند و می تواند در جایگاه قاضی قضاوت نمایند.خانم‌ها معمولا به‌عنوان مشاور در کنار روسای شعب در دادگاه‌های بدوی، تجدید‌نظر، کیفری و حقوقی فعالیت می‌کنند و معمولا از بانوان به‌عنوان قضات در سایه استفاده می‌شود و در شعب بازپرسی، قضاوت در دادگاه‌های بدوی، تجدید نظر، دیوان عالی کشور و... قریب به اتفاق قضات را آقایان تشکیل می‌دهند.

قضات زن باید ۴سال سابقه قضایی داشته باشند
 
برای هر دادگاه خانواده قضات زنی که چهارسال سابقه قضایی داشته باشند، پیشنهاد داده شده و پس از معرفی به کمیسیون نقل و انتقالات، از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ قضایی می گیرند.
 
 در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم تامین قضات زن در تمامی دادگاه، چه تعداد قاضی مرد جایگزین قاضی زن شده اند،باید  گفت: متاسفانه در بسیاری از شهرستان ها هنوز دادگاه خانواده تشکیل نشده است و مقدورات آن فراهم نبوده است با این حال در حال حاضر  ۶۰۰مشاور زن در کشور داریم.
گروه وکلای آهوپا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.